STATUT 

MIĘDZYSZKOLNEGO UCZNIOWSKIEGO KLUBU SPORTOWEGO 

MUKS  PIASECZNO

 

Rozdział  1

Nazwa, teren działania, siedziba, charakter prawny

 

§1

Międzyszkolny Uczniowski Klub sportowy zwany dalej „Klubem” jest stowarzyszeniem zrzeszającym: dzieci, młodzież, rodziców, trenerów i sympatyków.

 

§2

  1. Terenem działania Klubu jest Rzeczpospolita Polska.
  2. Siedzibą Klubu jest miasto Piaseczno.

 

§3

Klub jest stowarzyszeniem w rozumieniu art. 7 ust. 4 i 5 ustawy o Kulturze Fizycznej i z tego tytułu podlega ewidencji i posiada osobowość prawną.

 

§4

  1. Klub używa pieczęci, godła, flagi, barw, odznak i znaczków organizacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  2. Klub posługuje się skrótem MUKS Piaseczno.

 

Rozdział   2

Cele i środki działania

§5

  1. Planowanie i organizowanie życia sportowego dzieci i młodzieży głównie w oparciu o możliwości obiektowe i sprzętowe Gminy Piaseczno oraz o pomoc organizacyjną i materialną rodziców i sympatyków Klubu.
  2. Angażowanie dzieci i młodzieży do różnorodnych form aktywności ruchowej, gier i zabaw dostosowanych do wieku, stopnia sprawności i zainteresowań sportowych.
  3. Uczestniczenie w imprezach sportowych organizowanych na obszarze całej Polski.
  4. Organizowanie zajęć sportowych dla dzieci i młodzieży w celu wszechstronnego rozwoju ich sprawności fizycznej i umysłowej.
  5. Organizowanie działalności sportowej ze szczególnym uwzględnieniem funkcji zdrowotnych.
  6. Organizowanie dzieciom i młodzieży różnorodnych form współzawodnictwa sportowego.
  7. Kształtowanie pozytywnych cech charakteru i osobowości poprzez uczestnictwo w realizacji zadań sportowych klubu.
  8. Organizowanie imprez sportowo-rekreacyjnych propagujących koszykówkę, zdrowy tryb życia, ruch na świeżym powietrzu.
  9. Prowadzenie różnorodnych działań integrujących środowisko Klubowe, społeczność lokalną, odwołujących się do tradycji i historii sportu w Piasecznie.

§6

Klub  realizuje swoje zadania statutowe we współdziałaniu ze szkołami, klubami sportowymi, władzami samorządowymi i sportowymi oraz w miarę potrzeb z  innym organizacjami.

§7

  1. Klub opiera  swoją  działalność  głównie  na  pracy  społecznej  swoich  członków  i  działaczy  oraz  pomocy  rodziców  dzieci i młodzieży.
  2. Do prowadzenia  bieżącej  działalności  Klub  może  zatrudniać  pracowników.

 

Rozdział   3

Członkowie,  ich  prawa  i  obowiązki

§8

  1. Członkami Klubu  mogą  być  osoby  fizyczne  i  prawne.
  2. Członkowie Klubu  dzielą  się  na:

a/  Zwyczajnych

b/  Uczestników

c/  Honorowych

d/  Wspierających

 

§9

  1. Członkiem zwyczajnym  może  być  każdy  pełnoletni  obywatel  Rzeczpospolitej  Polskiej  lub  kraju  zrzeszonego  w  Unii  Europejskiej,  posiadający  pełnię  praw  publicznych,  który  wyrazi  zgodę  działania  na rzecz  Klubu  i  zostanie  przyjęty  uchwałą  Zarządu  Klubu  na  podstawie  pisemnej  deklaracji  oraz  po opłaceniu  składki  członkowskiej.
  2. Członkami uczestnikami  mogą  być  niepełnoletnie  dzieci i młodzież  przyjęci  przez  Zarząd  Klubu  na  podstawie  pisemnej  deklaracji  oraz  po opłaceniu  składki  członkowskiej.
  3. Członkami honorowymi  mogą  być  osoby  fizyczne  szczególnie  zasłużone  dla  rozwoju  koszykówki  w    Godność  członka  honorowego  nadaje  Walne  Zebranie  Klubu.
  4. Członkami wspierającymi  mogą  być  osoby  fizyczne  lub  prawne,  które  popierają  cele  Klubu  i  zadeklarują  pomoc  materialno-finansową   oraz  zostaną  przyjęte  przez  Zarząd  Klubu  na  podstawie   pisemnej deklaracji.

§10

  1. Członkowie zwyczajni  mają  prawo  do:

a/  Czynnego  i  biernego  prawa  wyborczego  do  władz  Klubu.

b/  Uczestniczenia  w  zawodach  i  imprezach  organizowanych  przez  Klub.

c/  Korzystania  z  urządzeń  i  świadczeń  na  zasadach  określanych  przez  Zarząd  Klubu.

d/  Zgłaszania  wniosków  we  wszystkich  sprawach  dotyczących  działalności  Klubu.

e/  Korzystania z innych uprawnień określonych przez Zarząd Klubu.

 

  1. Członkowie uczestnicy  mają  wszystkie  prawa  członków  zwyczajnych  z  wyjątkiem  czynnego  i  biernego  prawa wyborczego.
  2. Członkowie honorowi  mają  wszystkie  prawa  członków    Ponadto  członek  honorowy  jest  zwolniony  z  opłacania  składek  członkowskich .
  3. Członkowie wspierający  mają  prawo  korzystać  ze  wszystkich  praw  członków  zwyczajnych  z  wyjątkiem  czynnego  prawa wyborczego.

 

§11

Członkowie  Klubu  są  zobowiązani:

  1. Godnie  reprezentować  barwy klubowe.
  2. Aktywnie  uczestniczyć  w  realizacji  celów statutowych Klubu.
  3. Przestrzegać postanowień  statutu  i  uchwał  władz Klubu.
  4. Systematycznie opłacać  składki  członkowskie.
  5. Chronić dobre  imię Klubu.
  6. Przestrzegać zasad  fair  play  oraz  zachowywać  nienaganną  postawę  moralną.

 

§12

Członkostwo  w  Klubie  ustaje  w  przypadku:

  1. Dobrowolnego wystąpienia  zgłoszonego  na  piśmie  do  Zarządu Klubu.
  2. Skreślenia z  listy  członków  uchwałą  Zarządu  Klubu  z  powodu:

a/ Zalegania  z  opłatą  składki  członkowskiej  przez  okres  dłuższy  niż  6  miesięcy.

b/ Utraty  praw  obywatelskich.

  1. Wykluczenia na  podstawie  orzeczenia  Zarządu  Klubu  z  powodu:

a/ Rażącego  naruszenia  statutu  lub  nieprzestrzeganie  postanowień  i  uchwał  władz Klubu.

b/ Działania  na  szkodę  Klubu.

c/ Nie  brania  udziału  w  działalności  statutowej  Klubu  przez  okres  6  miesięcy.

  1. Rozwiązanie się Klubu.
  2. Od decyzji  o  wykluczeniu  członkowi  przysługuje prawo  odwołania  do  Walnego  Zebrania Członków.  Do  czasu  rozpatrzenia  odwołania  członek  jest  zawieszony  w  prawach  członka.  Uchwała  Walnego  Zebrania  Członków  jest  ostateczna.

Rozdział  4

Władze  Klubu

 §13 

  1. Władzami Klubu  są:

a/ Walne  Zebranie  Członków  Klubu,

b/ Zarząd  Klubu,

c/ Komisja  Rewizyjna.

  1. Kadencja władz  Klubu  trwa  4  lata.

 

§14

  1. Wybór władz  Klubu  następuje  w  głosowaniu  tajnym  lub  jawnym  w  zależności  od  decyzji  Walnego  Zebrania  Członków Klubu.
  2. Uchwały władz  Klubu  zapadają  zwykłą  większością  głosów  w  obecności  co  najmniej  połowy  uprawnionych  do  głosowania,  o  ile  postanowienia  statutu  nie  stanowią inaczej. W przypadku równej ilości głosów decyduje głos Prezesa (Zarząd Klubu) lub Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
  3. Władzom Klubu  w przypadku wakatu przysługuje  prawo  dokooptowania  do  swego  składu,  członków  w  ilości  nie  przekraczającej  1/3  członków  pochodzących   z  wyboru.

 

Walne  Zebranie

§15

  1. Najwyższą Władzą  Klubu  jest  Walne  Zebranie  Członków Klubu.
  2. Walne Zebranie  może  być  zwołane  jako  zwyczajne  lub  nadzwyczajne.
  3. Walne Zebranie  zwyczajne  zwołuje  Zarząd  Klubu,  zawiadamiając  o  terminie,  miejscu,  minimum  14  dni  przed  datą Zebrania.
  4. Zwyczajne Walne  Zebranie  Sprawozdawczo-Wyborcze odbywa  się  raz  na  4 lata.
  5. Zwyczajne Walne  Zebranie  Sprawozdawcze  odbywa  się  raz  na rok.

 

§16

  1. Nadzwyczajne Walne  Zebranie  zwołuje  się:

a/ Na  podstawie  uchwały  Zarządu  Klubu,

b/ Na  wniosek  Komisji  Rewizyjnej,

c/ Na  wniosek min. 1/3  ogółu  Członków  Klubu.

  1. Nadzwyczajne Walne  Zebranie  musi być wyznaczone  przez  Zarząd  Klubu  w  terminie  do  21  dni  od  daty  zgłoszenia  wniosku  i  obraduje  nad  sprawami,  dla  których  zostało  zwołane.

§17

W  Walnym  Zebraniu  udział  biorą:

  1. Z głosem  stanowiącym  członkowie  zwyczajni  i  honorowi Klubu.
  2. Z głosem  doradczym  członkowie  uczestnicy  oraz  osoby  zaproszone  przez  Zarząd Klubu.
  3. Walne Zebranie  jest prawomocne  w  pierwszym  terminie  przy  obecności  co  najmniej  50 %  członków, a  w  drugim  terminie  bez  względu  na  liczbę  obecnych  członków  uprawnionych  do  głosowania,  o  ile  termin  ten  był  podany  w  zawiadomieniu.

 

§18

Do  kompetencji  Walnego  Zebrania  należy:

  1. Uchwalanie założeń  polityki  finansowej,  organizacyjnej  i  sportowej Klubu.
  2. Rozpatrywanie i  przyjmowanie  sprawozdań  Zarządu  i  Komisji Rewizyjnej.
  3. Uchwalanie na  wniosek  Komisji  Rewizyjnej  absolutorium  dla  Zarządu Klubu.
  4. Wybór Zarządu  i  Komisji Rewizyjnej.
  5. Uchwalanie statutu  klubu  oraz  jego zmian.
  6. Nadawanie godności  członków  honorowych Klubu.
  7. Zmiana nazwy Klubu.
  8. Podejmowanie uchwały  o  rozwiązaniu Klubu.
  9. Rozpatrywanie i  rozstrzyganie  innych  spraw  wniesionych  pod  obrady  Walnego Zebrania.

 

Zarząd

§19

  1. Zarząd składa  się  z  7-9  członków  wybranych  przez   Walne  Zebranie  Sprawozdawczo-Wyborcze,  którzy  spośród  siebie  wybierają  Prezesa  i  V-ce  Prezesa .
  2. Zebrania Zarządu  odbywają  się  w  miarę  potrzeb,  nie  rzadziej  jednak  niż  raz  na  miesiąc.
  3. Dla ważności  uchwał  Zarządu  Klubu  konieczna  jest  obecność  ½  liczby  członków  zarządu,  w  tym  Prezesa  lub  V-ce Prezesa.
  4. W okresie  pomiędzy  posiedzeniami  Zarządu,  jego  uprawnienia  przysługują  Prezesowi  działającemu  wspólnie  z  V-ce Prezesem.

 

§20

Do  zadań  Zarządu  Klubu  należy  kierowanie  bieżącą  działalnością  Klubu  w  okresach  pomiędzy  Walnymi  Zebraniami  Członków  Klubu  a  w  szczególności:

  1. Reprezentowanie klubu  na  zewnątrz  i  działanie  w  jego  imieniu.
  2. Kierowanie działalnością klubu  zgodnie  z  postanowieniami  Statutu Klubu oraz  wytycznymi  Walnego Zebrania.
  3. Uchwalanie okresowych  planów  działania  i  preliminarzy  budżetowych.
  4. Przyjmowanie i  skreślanie  członków.
  5. Zarządzanie majątkiem  i  funduszami  Klubu  zgodnie  z  obowiązującymi przepisami.
  6. Składanie sprawozdań  z  działalności Klubu.
  7. Przyjmowanie i  zwalnianie  pracowników Klubu.
  8. Ustalanie wysokości  składek  członkowskich.
  9. Zatwierdzanie sprawozdania finansowego.
  10. Podejmowanie uchwał w  sprawach  nie  zastrzeżonych  dla  innych  władz.
  11. Składanie wniosków do  Walnego  Zebrania  w  sprawie  nadania  członkostwa honorowego.

 

§21

  1. Posiedzenia Zarządu  zwołuje  Prezes  Klubu  lub  z  jego  upoważnienia  V-ce Prezes.
  2. Posiedzeniu Zarządu  przewodniczy  Prezes  Klubu  lub  V-ce Prezes.
  3. W posiedzeniach  Zarządu  mogą  uczestniczyć:

a/ Przewodniczący  Komisji  Rewizyjnej  lub  upoważniony  przez  niego  członek  tej  komisji,

b/ Zaproszeni  goście.

  1. Uchwały zarządu  podpisują  wszyscy  obecni  na  zebraniu  członkowie  Zarządu Klubu.

 

§22

  1. Członek Zarządu Klubu może być zawieszony w czynnościach lub odwołany ze składu Zarządu jeżeli w sposób powtarzający nie wykonuje przyjętych obowiązków, działa niezgodnie ze Statutem, bądź w inny rażący sposób zawiódł zaufanie członków Klubu.
  2. Uchwałę o zawieszeniu w czynnościach lub odwołaniu członka Zarządu podejmuje Zarząd większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej 2/3 członków.
  3. Usunięty lub zawieszony członek Zarządu ma prawo odwołania się do Walnego Zebrania Klubu w ciągu 15 dni od podjęcia uchwały o zawieszeniu lub odsunięciu.

 

Komisja  Rewizyjna

§23

Komisja  Rewizyjna  jest  organem  kontrolującym  działalność  Klubu.

 

§24

  1. Komisja Rewizyjna  składa  się  z  3-5  członków  wybranych  przez  Walne Zebranie.
  2. Komisja Rewizyjna  wybiera  ze  swojego  składu  Przewodniczącego.
  3. Komisja Rewizyjna  działa  w  oparciu  o  regulamin  pracy komisji.
  4. Przewodniczący Komisji  Rewizyjnej  lub  upoważniony  przez  niego  członek  tej  komisji  może  brać  udział  z  głosem  doradczym  w  posiedzeniach  Zarządu Klubu.

§25

Do  zadań  Komisji  Rewizyjnej  należy:

  1. Kontrolowanie całokształtu  działalności  Klubu,  ze  szczególnym  uwzględnieniem  działalności  finansowej  i  bieżącej  pracy  Zarządu.
  2. Przedkładanie Zarządowi  Klubu  wniosków  i  zaleceń pokontrolnych.
  3. Składanie sprawozdań  z  całokształtu  swej  działalności  na  Walnym Zebraniu.
  4. Przedstawienie Walnemu  Zebraniu  wniosku  o  udzielenie  absolutorium  ustępującemu  Zarządowi.
  5. W razie  uzasadnionej  potrzeby  występowanie  do  Zarządu  Klubu  z  wnioskiem  o  zwołanie  Nadzwyczajnego  Walnego Zebrania.

§26

  1. Członek Komisji Rewizyjnej może być zawieszony w czynnościach lub odwołany z jej składu jeżeli w sposób powtarzający nie wykonuje przyjętych obowiązków, działa niezgodnie ze Statutem, bądź w inny rażący sposób zawiódł zaufanie członków Klubu.
  2. Uchwałę o zawieszeniu w czynnościach lub odwołaniu członka podejmuje Komisja Rewizyjna większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej 2/3 członków.
  3. Odwołany lub zawieszony członek Komisji Rewizyjnej ma prawo odwołać się do Walnego Zebrania Klubu w terminie 15 dni od podjęcia uchwały o jego odwołaniu lub zawieszeniu.

 

Rozdział  5

Wyróżnienia  i  kary

§27

  1. Za aktywny  udział  w  realizacji  zadań  Klubu  mogą  być  przyznawane  wyróżnienia  i nagrody.
  2. Zasady oraz  tryb  przyznawania  wyróżnień  i  nagród  określa  regulamin  uchwalony  przez  Zarząd Klubu.

 

§28

  1. W razie  naruszenia  postanowień  lub  uchwał  władz  Klubu,  Zarządowi  przysługuje  prawo  wymierzania  następujących  kar:

a/ Upomnienia,

b/ Nagany,

c/ Zawieszenia  w  prawach  członka  na  okres  do  12  miesięcy,

d/ Wykluczenia.

  1. Od uchwały  Zarządu  o  ukaraniu,  członkowi  Klubu  przysługuje  prawo  odwołania  się  do  Walnego  Zebrania  Klubu  w  terminie  15  dni.
  2. Uchwała Walnego  Zebrania  o  ukaraniu  jest ostateczna.

Rozdział  6

Majątek  i  fundusze  Klubu

§29

  1. Majątek Klubu  stanowią:  nieruchomości,  ruchomości  oraz fundusze.
  2. Na fundusze  klubu  składają  się:

a/ Składki członkowskie,

b/ Dochody  z  imprez,

c/ Darowizny  i  zapisy,

d/ Dotacje,

e/ Dochody  z  działalności.

  1. Majątek Klubu  może  być  użyty  tylko  na  cele  działalności statutowej Klubu.
  2. Majątkiem Klubu  dysponuje  Zarząd  Klubu  w  ramach  statutu  i  specjalnych  wytycznych  udzielonych  przez  Walne  Zebranie  Członków,  zgodnie  z  obowiązującymi przepisami.

 

§30

Do składania oświadczeń majątkowych i woli w imieniu Klubu, upoważnieni są Prezes, v-ce Prezes oraz 2 upoważnionych przez Zarząd jego członków. Na dokumentach  wymagane  są  podpisy  dwóch  osób,  w  tym  Prezesa  lub  V-ce  Prezesa.

 

Rozdział  7

Zmiana  statutu  i  rozwiązanie  Klubu

 

§31

Zmiany  statutu  Klubu  wymagają  uchwały  Walnego  Zebrania  Klubu  podjętej  większością  2/3  głosów  przy  obecności  co  najmniej  połowy  uprawnionych  do  głosowania.

 

§32

  1. Rozwiązanie Klubu  może  nastąpić  na  podstawie  uchwały  Walnego  Zebrania  Klubu  większością  2/3  głosów  przy  obecności  co  najmniej  połowy  uprawnionych  do  głosowania.
  2. Uchwała o  rozwiązaniu  Klubu  określa  cel  na  jaki  ma  być  przeznaczony  majątek Klubu.